Naše hlasy

marketingový manažer

Když jsem byl školák, nesnášel jsme tupé biflování. Proto jsem rád, že moje dcery dnes mohou chodit na waldorfskou školu, kde se učí úplně jinak. Líbí se mi, že veškerá výuka probíhá formou poznávání. Děti se vzdělávají na konkrétních příkladech a vše si zkouší v praxi. Učí se formou epoch – pokud probírají staré Řecko, studují dějiny, v češtině probírají starořecké báje a v tělocviku cvičí na olympiádu. 

zakládající rodič a hospodářka waldorfské části ZŠ Dědina

Během uplynulých dvaceti let, ve kterých pracuji pro naší školu, vidím jak se naše škola vyvíjí a proměňuje. Zájem o waldorfskou pedagogiku na Praze 6 byl vždy velký, ale poslední roky ukazují, že přišel čas „vylétnout z hnízda“ směrem k samostatnosti!

waldorfská učitelka AJ a třídní asistentka

Zatím jsem se v českém školství nesetkala se systémem, který by s mými hodnotami rezonoval více než waldorfská pedagogika. Domnívám se, že waldorfská základní škola a lyceum mohou být místem, kde se dítě a jeho duše může zdravě vyvíjet, rozvíjet a z nabraných zkušeností poté čerpat celý život. Nepřestává mě hluboce udivovat široký umělecký záběr školy, jejích pedagogů a především žáků.

třídní učitelka WZŠ Jinonice a odborná učitelka Nj, Čj ve waldorfské třídě ZŠ Dědina

S waldorfskou pedagogikou jsem se setkala poprvé před 20 lety a od té doby jsem uchvácena. Nevlastní dcery prošly ZŠ v Jinonicích, měly štěstí být jedněmi z prvních absolventů. Jedna pokračovala na Keplerovo gymnázium, druhá velmi ocenila vznik Waldorfského lycea a absolvovala tam. Mé dvě vlastní dcery jsem už nemohla dát do jiného vzdělávacího systému. Ovšem kapacita waldorfských škol je stále přeplněnější, a tak jsme byli moc vděční, že se děvčata dostala na Dědinu. Jedna dcera už je absolventkou ZŠ Dědina, druhá tam dochází do 3.třídy waldorfské části. Jsou obohaceny o tolik zážitků a živých prožitků učení, o kterých se ostatním dětem ani nezdá.
Učitelé je láskyplně provází celých 9 let. Děti znají skrz naskrz a mají k nim opravdový vztah. Obsahově škola splňuje RVP, ale bonusů je tolik, že nejde jejich výčet vměstnat do pár řádek. Největší přínos této pedagogiky vnímám v opravdovém dlouhodobém lidském vztahu mezi učitelem a žákem, zdůrazněným uměleckým a jazykovým aspektem výuky a věkovou přiměřeností vyučování, na kterém tento způsob vzdělávání stojí.
Sama jsem se před deseti lety stala waldorfskou učitelkou a vnímám svou práci jako poslání, které mne velmi naplňuje. Vidím ve waldorfské pedagogice směr budoucího vzdělávání, a proto bych velmi ocenila, kdyby účast na něm (a pokračování na waldorfském lyceu) mohla být umožněna více dětem.